Claus fiscals i de Seguretat Social que cal tenir en compte

En moltes societats, el soci treballa a la seva pròpia empresa, percep una retribució i la societat assumeix determinades despeses (quota d’autònoms, desplaçaments, combustible…).

Aparentment és una situació senzilla. Fiscalment i en matèria de Seguretat Social, no ho és tant.

Una estructura mal definida pot provocar:

  • Regularitzacions en IRPF
  • Ajustos en IVA
  • Sancions per retencions incorrectes
  • Recàrrecs en Seguretat Social

La clau és analitzar tres elements: el tipus d’activitat de la societat, les funcions que realitza el soci i si existeix o no independència real.


1. Control efectiu i règim de Seguretat Social

(Podeu consultar l’anàlisi detallada sobre el concepte de control efectiu i els criteris aplicables per la TGSS en el nostre article específic dedicat a aquesta matèria: Soci i/o Administrador: Com determinar correctament el règim de Seguretat Social )

El primer pas és determinar si el soci té o no control efectiu de la societat, ja que aquest element condiciona el seu enquadrament a la Seguretat Social.

Quan el soci té capacitat real de decisió sobre la societat i presta serveis de forma habitual, normalment haurà d’estar donat d’alta al RETA (autònom societari). En canvi, si no existeix control efectiu i el soci treballa a l’empresa sense funcions directives rellevants, podrà correspondre el Règim General o Règim General Assimilat.

La Tresoreria General de la Seguretat Social analitza la realitat econòmica i funcional, no únicament el que estableixin els estatuts.


2. Distingir funcions: Càrrec administrador no és el mateix que funcions de treballador

No s’ha de confondre:

  • La retribució pel càrrec d’administrador (A)
  • La retribució pel treball efectiu o la prestació de serveis dins l’empresa (B)

A efectes d’IRPF:

  • (A) Retribució càrrec administrador: En el cas que el càrrec, segons els estatuts, sigui retribuït → Rendiments del Treball.
  • (B) Retribució del treball o prestació de serveis: Dependrà de l’activitat de l’empresa:
    • B.1. Si és activitat empresarial → Rendiments del Treball.
    • B.2. Si és activitat professional → Rendiments d’activitat professional (activitat econòmica).

Veure circular “Retribucio socis” que ho explica amb detall.


3. Nòmina o factura?

B.1) Societat amb activitat empresarial

Si la societat desenvolupa activitat empresarial (comerç, indústria, serveis no professionals):

  • Administrador → Nòmina.
  • Treball habitual del soci → Nòmina.

Exemple: una empresa de reformes o una botiga de roba. Encara que el soci tingui el 60% del capital, si treballa dins l’estructura de l’empresa, ha de cobrar mitjançant nòmina.

B.2) Societat amb activitat professional

En activitats professionals (advocats, arquitectes, metges, consultors…):

  • Administrador → Nòmina.
  • Serveis professionals independents → Factura.

Exemple: un arquitecte soci que signa projectes i organitza la seva pròpia activitat ha de facturar a la societat.


4. Si el soci desenvolupa la seva activitat per a la seva societat amb activitat professional, la factura amb la qual ha de cobrar serà amb IVA o sense IVA?

La clau és determinar si existeix independència real (art. 5 Llei de l’IVA).

Hi haurà factura amb IVA quan el soci:

  • Organitza els seus propis mitjans.
  • Assumeix risc econòmic.
  • No està subordinat organitzativament a la societat.

Si utilitza els mitjans de l’empresa i no assumeix risc propi, no hauria de repercutir IVA.


Taula resum amb exemples reals

Tipus de societat Situació Forma de cobrament Qualificació fiscal IVA Exemple pràctic
Activitat empresarial Administrador Nòmina Rendiment del treball No L’Anna té una SL de comerç amb dues empleades i és administradora. La seva retribució pel càrrec ha d’anar per nòmina.
Activitat empresarial Treball habitual del soci Nòmina Rendiment del treball No En Pere posseeix el 60% d’una empresa de reformes i gestiona pressupostos i obres. Encara que sigui soci majoritari, ha de cobrar per nòmina.
Activitat professional Serveis tècnics independents Factura Activitat econòmica Amb IVA La Marta és advocada i sòcia d’un despatx. Porta els seus propis clients i organitza la seva activitat. Ha d’emetre factura amb IVA.
Activitat professional Serveis sense independència real Nòmina o factura sense IVA Rendiment del treball Sense IVA En Lluís és fisioterapeuta en una clínica de la qual és soci, però utilitza els mitjans de la societat i no assumeix risc econòmic propi.

5. Quota d’autònoms i despeses assumides

Si la societat paga la quota d’autònoms (RETA):

  • Si el soci cobra com a rendiment del treball → es considera retribució en espècie subjecta a retenció.
  • Si el soci factura com a activitat econòmica → el pagament de la quota RETA es considera com a pagament parcial de la factura emesa pel soci.

Les despeses de dietes, desplaçaments o combustibles són motiu per escriure una nova circular o article independent. Només cal tenir present que estaran exemptes si compleixen estrictament els requisits reglamentaris en el cas de rendiments del treball per quilòmetre recorregut, o les despeses de manutenció i estada segons desplaçament dins o fora del territori espanyol. En cas contrari, constitueixen renda subjecta a tributació.


Conclusió

La retribució del soci no és una qüestió formal, sinó estructural. L’anàlisi s’ha de fer cas per cas, tenint en compte el control societari, l’activitat desenvolupada i la independència real.

Revisar l’estructura abans que ho faci l’Administració evita contingències innecessàries.

Si voleu analitzar la vostra situació concreta, l’equip fiscal i mercantil d’ABAC Assessors us pot ajudar a definir la solució adequada a cada un de vosaltres.

Open chat
¿Et podem ajudar?